بلدوزر و كاربرد قطعات بلدوزر

  يكي از ماشين‌آلات ساختماني و عمراني مي‌باشد كه نحوهٔ حركت آن بصورت خزيدن به‌وسيلهٔ چرخهاي زنجيري مي‌باشد. اين ماشين داراي انواع لوازم يدكي بلدوزر از جمله تيغه‌ٔ فولادي در جلو مي‌باشد كه توانايي جابجايي حجم‌هاي گسترده‌اي از خاك، شن و ماسه و نخاله و … را در حين كار دارد.




واژهٔ بولدوزر بعضي مواقع براي ناميدن هرگونه ماشين‌آلات سنگين مهندسي نيز استفاده مي‌شود.




لوازم يدكي بلدوزر شامل تيغه و ريپر مي‌باشد.




ريپر




ريپر يا شيارزن، قطعه‌اي دراز و چنگال مانند مي‌باشد كه در پشت بولدوزر نصب مي‌شود و مي‌تواند تك ساق (single shank) يا داراي چندين ساق (multi shank) باشد. براي شيار زدن‌هاي سنگين از مدل تك ساق آن بيشتر استفاده مي‌شود. ريپرها داراي قلمهايي (درانتهاي آنها كه با زمين برخورد مي‌كند) از جنس فولاد تنگستندار مي‌باشند.




شيارزدن صخره‌ها باعث مي‌شود كه سطح زمين به سنگ‌ريزه‌ها و قطعات كوچك‌تر تقسيم شده و در نهايت جابجايي آن را آسان‌تر مي‌كند. شيارزدن‌هاي كشاوري باعث تسطيح زمين‌هاي سخت و صخره‌اي شده و زمين را قابل كشت مي‌كند




تيغه




تيغهٔ بولدوزر يك قطعهٔ فولادي سنگين مي‌باشد كه در قسمت جلوي ماشين نصب مي‌شود. هدف از نصب آن هل دادن اجسام، جابجايي موانع و نخاله مي‌باشد و داراي ۳ مدل مي‌باشد:




تيغهٔ راست (straight blade)، كه كوتاه مي‌باشد و داراي انحناي جانبي و بغل تيغه نمي‌باشد و از آن براي تسطيح استفاده مي‌كنند.




تيغهٔ يونيورسال (universal blade)، كه بلند، داراي انحنا و بغل‌هاي بزرگ مي‌باشد كه قابليت جابجايي بيشتر مواد را دارد.




تيغهٔ مركب (s-u combination blade)، كه كوتاه‌تر مي‌باشد، انحناي كمتر دارد و داراي بغل‌هاي كوچك‌تر است. از اين تيغه براي هل‌دادن سنگ‌هاي بزرگ مانند سنگ‌هاي معدني استفاده مي‌شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.